visual background

Menestyjät hyödyntävät henkilöstönsä voimavarat

Hyvästi HR, nyt liiketoiminnan kumppanuutta haetaan ihmisillä ja kulttuurilla

19.08.16

HR on pitkään, jopa tuskallisen pitkään, taistellut paikastaan johdon tärkeiden asioiden agendalla. Kuitenkaan harvoin tässä on onnistuttu. HR liiketoiminnan strategisena kumppanina on lause, joka herättää jo enemmän huvittuneisuutta kuin asiapitoista keskustelua. Tarve tukea yrityksen liiketoimintaa ja strategiaa henkilöiden kautta ei kuitenkaan ole muuttunut miksikään. Mikä siis avuksi?

Maailmalta on rantautumassa Suomeen uusi näkökulma, voisi jopa sanoa HR:n uudelleenbrändäys, jossa tekemisen fokus siirretään kulttuuriin, strategian jalkauttamiseen ja suorituskyvyn nostamiseen. Puhutaan työntekijäkokemuksesta, employee experience:stä, jolla varmistetaan työntekijän ja sitä kautta liiketoiminnan menestys. Yksinkertaisesti: viihtyvä, osaava ja motivoitunut työntekijä tekee yritykselle parempaa tulosta. Uskallanko toivoa, että yrityksissä on aletaan vihdoin ymmärtämään, että ihmiset todellakin ovat se tärkein voimavara ja tuloksen tekijä?

Rohkeimmat siirtyvät sanoista tekoihin

Menestyjiä ja voittajia ovat aina ne yritykset, jotka toimivat, eivätkä vain puhu siitä. Maailmalla uuden fokuksen ovat ottaneet esim. Google ja Airbnb. Esimerkkejä löytyy jo meiltä Suomestakin.

Fortumilla ei ole enää HR-yksikköä, vaan yrityksessä on 1.4.2016 alkaen Strategy, People and Performance -yksikkö. Yrityksen mukaan ”toiminto on perustettu kehittämään strategialähtöisesti henkilöstön osaamista ja organisaation suorituskykyä”. (Lähde: Fortum pörssitiedote 29.2.2016)

ISS Suomeen nimitettiin juuri People & Culture -yksikön johtaja. “ISS:llä henkilöstöpuolta kutsutaan People and Culture -organisaatioksi, mikä kertoo business-orientoituneisuudesta ja erityisesti ihmisten merkityksestä ISS:n menestyksen tekijöinä”, syksyllä tehtävässä aloittava Sari Suono toteaa. “Loppujen lopuksi olemme olemassa vain sitä varten, että asiakkaille syntyy positiivinen palvelukokemus ja että yritys saa kauppaa”, tiivistää Suono. (Lähde: ISS tiedote 13.6.2016)

Enää ei johdon agendalle pyritä prosesseilla, järjestelmillä tai työhyvinvoinnilla, vaan työntekijöiden menestyksellä, asiakaskokemuksella ja kaupanteolla. Näkökulma ja lähtökohdat ovat täysin erilaiset! Henkilöstö ei enää olekaan suurin kuluerä, vaan yrityksen tärkein investointi. Kuluja pyritään karsimaan, mutta investoinnin arvoa pyritään nostamaan.

Entä ne perinteiset henkilöstöhallinnon toiminnot?

Kun henkilöstöhallinnon fokus siirtyy liiketoiminnalle tärkeisiin asioihin, tulee HR:n  kysyä itseltään millä tekemisellä tuotetaan oikeasti lisäarvoa? Mikä on HR:n ydinosaamista, mikä on järkevää tehdä itse ja mikä voidaan ostaa palveluna muualta? Suomessa perinteisesti halutaan tehdä suuri osa asioista itse, ulkoistusaste HR-palveluissa on edelleen matala. Itse tekeminen sitoo resurssit perinteisiin prosesseihin, kuten työsuhdeasioihin, järjestelmiin ja palkanlaskentaan. Aikaa liiketoiminnan tuloksellisuuden kehittämiseen ei tällöin ole riittävästi. Enpä myöskään tiedä yhtään suomalaista organisaatiota, jossa HR:n resursseja olisi lisätty viime vuosina. Päinvastoin, pienemmillä resursseilla tulee saada yhä enemmän aikaiseksi. Siispä toistan itseäni, mihin tekemiseen ne resurssit halutaan sitoa?

Yksi apuväline omien HR-tekemisten arviointiin on esitetty alla. Prosessimaista tiedon tuottamista ja käsittelyä tärkeämpää on tiedon hyödyntäminen ja sillä johtaminen. Prosessimainen työ on helposti automatisoitavissa ja hankittavissa ulkopuolisilta asiantuntijoilta.

 

Operatiivinen vs strateginen HR

Kuulen mielelläni ammattilaisten mielipiteitä; mikä mielestänne on tärkeintä HR:n ydinosaamista ja mikä puolestaan voidaan antaa ulkopuolisen tahon toteutettavaksi?

Jani Rahja / Silta / 2016

Jani Rahja
Tarjoomajohtaja
jani.rahja@silta.fi
https://www.linkedin.com/company/silta-oy

Jätä kommentti

background form section

Silta palvelee
ota yhteyttä.

Ota yhteyttä meihin