Jos vasta nyt havahduit tulorekisterin tuloon vuoden 2019 alusta, niin ei hätää. Vielä on aikaa ja apuja on saatavissa. Suurimmat muutokset toimintatapoihin ja järjestelmiin tapahtuvat yrityksen HR:ssä, palkkahallinnossa ja taloudessa. Johdon on tärkeä ymmärtää heidänkin, mikä tulorekisteri on ja mihin kaikkialle se vaikuttaa. Tulorekisterin käyttöönotto koskee aivan kaikkia yrityksiä eikä sitä pysty millään tavoin välttelemään.


 

 

fb_yleinen_1 (2)

Tärkeimmät vinkit, joilla pääsee alkuun tulorekisterissä

  1. Aloita selvittämällä yleisellä tasolla, mikä tulorekisteri on. Löydät kattavat tiedot Tulorekisteri.fi -sivuilta. Jos olet jo Sillan asiakas, olemme listanneet, mihin tulorekisteri vaikuttaa yhteistyössämme: Tulorekisterin vaikutus Sillan asiakkaille
  2. Selvitä oman yrityksesi tilanne; onko palveluita ulkoistettu ja mitä yrityksessänne hoidatte itse palkkoihin ja maksatuksiin liittyen
  3. Ota viimeistään kesälomien jälkeen elokuussa yhteyttä ulkoistuskumppaneihin ja selvitä kumppanien valmiudet ottaa kohdallanne tulorekisteri käyttöön. Jos hoidatte palkkahallintoa itse, asiantuntevat tulorekisteriasiantuntijamme konsultoivat mielellään. Lue mitä Tulorekisteri konsultointimme pitää sisällään ja täytä vain yhteydenottolomake, niin soitamme takaisin.
  4. Mikäli hoidatte IT-toimintoja itse, olkaa yhteydessä ohjelmatoimittajiin ja selvittäkää mm. ohjelmien päivitystarpeet
  5. Nimetkää työryhmä tulorekisterille. Laatikaa projektisuunnitelma, jossa on myös aikataulut. Huomioikaa, että tulorekisteri vie aikaa.
  6. Varatkaa projektiin riittävästi resursseja ja varmistakaa yrityksessänne riittävä ja tarpeeksi laaja tiedottaminen.
  7. Muistakaa varata aikaa ja resursseja työnopastukseen ja perehdytykseen tulorekisteriin liittyen.
  8. Jos yrityksessänne palkat hoidetaan itse, käykää palkkalajit läpi ja kohdistakaa ne tulorekisterin tulolajeihin
  9. Tarkastelkaa nykyiset toimintatapanne ja tehkää tarvittavat muutokset pysyäksenne tulorekisterin ilmoitussyklissä sekä välttääksenne mahdolliset turhaa työaikaa vievät korjaukset
  10. Hakekaa yrityksellenne varmenne tulorekisteriin

 

Nyt voi olla juuri oikea hetki miettiä, olisiko parempi vaihtoehto palkkahallinnon hoitamiseen asiantunteva ulkoistuskumppani. Sillan palkkaulkoistuspalvelut ovat muutakin kuin vain palkanlaskentaa. Kumppaniverkostomme kautta palveluvalikoimaamme kuuluvat mm. työsuhdepalvelut, HR-järjestelmät, työajan- ja matkustuksenhallinta ja sähköinen arkisto. Tutustu älypalkkaratkaisuumme.



Asiantuntijamme auttavat mielellään 
- ota meihin yhteyttä ja sovi Tulorekisteri konsultointi