03.05.19

Aikaa ajatteluun – digitalisaatio tuo älyä työhön

Automaatio auttaa meitä. Sen avulla karsimme turhat rutiininomaiset työt pois asiantuntijoiltamme. Palkanlaskennan digitalisaatio hyödyttää sekä asiakkaitamme että työntekijöitämme.

Harva meistä rakastaa rutiineja. Kun siirrämme joka päivä toistuvan, rutiininomaisen työn koneille, jää asiantuntijoillemme aiempaa enemmän aikaa varsinaiseen asiantuntijatyöhön – ajatteluun.

Teknologian kehittyminen ja edistyminen muuttaa tällä hetkellä työtä Sillassa. Pyrimme tämän vuoden aikana ottamaan koko digitalisaation arsenaalin – koneoppimisen, tekoälyn ja suurten tietoaineistojen analysoinnin sekä eri työvaiheiden automatisoinnin ja robotit – laajasti käyttöömme.

Digitalisaatio auttaa meitä keskittymään varsinaiseen asiantuntijatyöhän, siihen työhön, mikä on osaamisemme varsinainen suola. Useimmille motivaatio työhön tulee ihan muusta kuin rutiineista. Yleensä meitä motivoi eniten vaativien ongelmien ratkaiseminen. Itselleni parasta onnistumista tuo, kun yhteistyössä tiiminä saamme ratkottua haastavan tilanteen.

Rutiinit koneille, ajattelu ihmisille

Me ihmiset päästämme näppiemme välistä virheitä, joita kone ei tee. Tämä koskee erityisesti töitä, johon liittyy päivittäisiä rutiineita. Automaation ansiosta työn laatu paranee, sillä kone ei virheisiin sorru eikä väsy saman toistoon.

Palkanlaskennan eri työvaiheisiin tuodaan mukaan automaatio. Tämä koskee niin palkanlaskennan tarkistusta, täsmäytyksiä kuin maksatuksiakin. Kun ennen palkan lähetti pankkiin ihminen käsityönä, nyt sen tekee robotti.

Tarkistamiseen ja täsmäytykseen käytetään datakvalifiointitoimintoja. Nämä toiminnot tekevät loogisuustarkistuksia palkanlaskennan eri vaiheissa. Esimerkiksi kuukausittainen täsmäytys on palkanlaskennassa tärkeä vaihe, sen perusteella verottaja saa palkkatiedot oikein.

Ei numeroiden, vaan ihmisten johtamista

Automaatio antaa nyt valmiin datan kuukausitäsmäytyksiä varten. Nyt meidän tarvitsee enää vain täsmäyttää valmis data – ja ihan varmasti jatkossa kone pystyy tekemään senkin.

Liiketoiminnan perimmäinen tehtävä on tuottaa omistajillemme arvonnousua. Tulosta ei kuitenkaan synny numeroita – vaan ihmisiä johtamalla. Viivan alle jäävä tulos syntyy vain tyytyväisten työntekijöiden ja asiakkaiden kautta.

Ajurina omassa työssäni on ihmisten hyvinvointi ja työssä viihtyminen. Uskon vahvasti, että digitalisaatiosta on tähän iso apu. Olemme kuitenkin ihmisinä suuren murroksen alla, kun työntekemisen malli muuttuu alasta riippumatta. Uteliaalla asenteella ja uskalluksen kulttuurilla voimme luoda aivan uutta.

 

KatiPaulin-3805

Toimitusjohtaja

Kati Paulin

kati.paulin@silta.fi