Pikkuhiljaa joulun viettoon

Takaisin

Satavuotias Suomi alkaa valmistautua joulun viettoon ja nyt on hyvä vetää vähän vuotta yhteen. Yrityksille jatkuvaa palvelua tuottavana toimijana talouden hyvä kehitys näkyy konkreettisesti kahtena muutoksena. Aiempina vuosina asiakkaiden ostot olivat loppuvuonna selkeästi korkeampia, koska uskottiin että kasvu alkaa ensi vuonna ja kulut haluttiin kohdentaa menneeseen vuoteen. Nyt liikevaihto on kuukausien välillä tasaisempaa. Toinen selkeä muutos on se, että asiakasyritysten halu kehittää ja uusia omaa liiketoimintaa on selvästi kasvanut ja kumppanilta toivotaan entistä enemmän ohjausta ja proaktiivisuutta aiemman käden mitan päässä olevan vendor managementin sijaan.

Liiketoiminnan edellytysten kehittämistä

Olemme omassa strategiassamme puolivälissä ja tulevana vuonna tulemme nostamaan iskukykyämme merkittävästi. Tälle vuodelle se on tarkoittanut raakaa työntekoa, investointeja teknologiaan, uuden opettelua, oman SiMo applikaation lanseerausta, uutta myynti- ja palvelukonseptia, kahden toimipisteemme muuttoa, uusia kumppanuuksia, kumppanisopimusten uusimisen ja asiakkuudenhoitomallin viennin käytännön tasolle. Vaikka liiketoimintamme luvuissa ei ylärivillä vielä näykään tehty hieno työ, on meillä nyt erinomainen pohja mistä ponnistaa. Ensi vuoden näkymä vaikuttaa lupaavalta, mutta saadaksemme sen ulosmitattua, työtä on paljon tehtävänä.

Ylärivin kehitystä

Toivoisin että hieno ja itse asiassa valtava työmäärä näkyisi ei nyt vaan heti, meidän liiketoiminnan menestyksenä. Sen verran harrastelijamaratoonarina tiedän, että maalissa ei olla ennätysajalla viikon pikatreenillä. Meidän liiketoiminnan volatiliteetti on melko vähäinen ja tällä on sekä positiivinen että negatiivinen vaikutuksensa. Uusi alkava asiakas vaatii suuren määrän työtä ja investointeja sekä jonkin verran ajan kulumista jotta homma alkaa olemaan kestävällä pohjalla. Tämä tarkoittaa toiseen suuntaan taas, kuten vuoden 2015 aikana ja 2016 alussa menetettyämme jonkin verran asiakkaita, että pitkät irtautumisajat pitävät vielä liikevaihdon ja käyttökatteen hyvällä tasolla ja ihmiset kiireisinä. Meidän bisneksessä kaupan saaminen kestää verraten kauan ja homman saaminen kestävälle pohjalle edellyttää solidia myyntiprosessia sekä koko ajan kehittyvää tarjouskantaa. Kun aloimme vuonna 2016 rakentamaan uutta tarjouskantaa, emme onneksi tienneet miten kauan markkinan kiinnostuksen herättäminen, myyntifunnelin kasvattaminen ja tästä kauppojen kotiutuminen kestää. Nyt näkymä on erinomainen ja tänä vuonna saimme tukun upeita asiakkaita. Myynti elää onnistumisista ja olen iloinen että piskuinen ratkaisumyyntitiimimme, jonka Mäkisen Olli rakensi, performoi hienosti Jannen, Satun ja Sarin päivittäisellä työllä, Päivin vetämän nykyasiakastiimin erinomaisella tuella.

Peli ratkaistaan meidän arjen työssä

Aiemmin mainitsemani valtava työmäärä on mielekästä tekemistä mutta toisaalta on aiheuttanut myös kitinää ja rutinaa koneiston rattaissa. Mainitsemani matala volatiliteetti on kenties aiheuttanut sen, että olemme olleet joskus hieman mukavuusalueella. Kun olemme saaneet Katin, Matin ja Lauran suurella panoksella BI projektimme valmiiksi, näkymä tekemiseemme on nyt erinomainen. Tekemistä on hyvin paljon ja monella saralla ja liiketoiminnan automatisointi ja prosessien viilaus vanhan, aiemmin hyvin toimineen mallin päälle vaatii paljon työtä, toistoa, iterointia ja asioiden edistämistä usein yrityksen ja erehdyksen kautta. Tässä matkassa volatiliteetti on taas ollut suurta ja se on aiheuttanut myös tuskaa arjessa. Olen itse sitä mieltä että muutoksessa johtamisen haasteissa johdon ja esimiesten on itse katsottava peiliin ollaanko osattu viestiä riittävästi kiehtovaa tulevaisuutta, muutoksen aiheuttamaa työmäärää, selkeyttä ja suuntaa. Bisneksen jatkuva kehittämistyö kun ei ole mitään ylimääräistä työtä vaan kaikissa firmoissa jatkuvaa työtä joka pitää osata johtaa samalla tavalla kuin se normaali operatiivinen tekeminen. Tässä ollaan varmasti ensi vuonna parempia. Haluankin kiittää kaikkia meidän ihmisiä hyvästä työstä. Siltalaiset eri rooleissa ovat tehneet hyvää työtä meidän asiakkaillemme suuresta muutosmatkasta huolimatta. Selkeä enemmistö asiakkaistamme on jo toista vuotta peräkkäin arvioinut meidän toimintamme parantuneen. Jatketaan samalla mallilla ensi vuonna. Suuri kiitos myös asiakkaille luottamuksesta ja hyvästä kumppanuudesta. Lopuksi toivotan erinomaista ja rauhallista joulua kaikille. Välipäivinä meillä ei isommin huilata, vaan asiantuntijoillemme se on kick offia vuoden kiireisimpään aikaan!

Toimitusjohtaja
Tatu Tulokas
tatu.tulokas@silta.fi

LinkedIn
@ttulokas

Palvelemme asiakkaitamme yksilöllisesti, joustavasti ja intohimolla.
Ota yhteyttä!