Kick start Sillan syksyyn

Takaisin

Mieli kesäasennosta työmoodiin

Loma ohi ja orientoituminen työarkeen. Kuten monena vuonna aikaisemminkin käynnistän syksyn lukemalla kiinnostavia blogeja ja artikkeleita. Arjen ollessa pian taas hektisimmillään, keskittymiseen ja ajatteluun jää näin ruuhkavuosina liian vähän aikaa.

Kuin tarjottimella Analytics in HR (AIHR) toimitti minulle tiukan viiden artikkelin paketin, jolla mieli kääntyi kesäasennosta työmoodiin. Erityisen kiinnostavia artikkelikoosteessa olivat CIO-verkkojulkaisun artikkeli What is data science? A method of turning data into value sekä Mike Westin LinkedIn-kirjoitus Making a business case of People analytics at your company.

Artikkeleissa käsitellyiden asioiden parissa on tullut työskenneltyä Sillassa usean vuoden ajan, ja tuskailtuakin. Kuin sattumalta vanha kollega vielä lähetti linkin Kauppalehden juttuun koskien tekoälyn hyödyntämistä työkyvyttömyyden ennustamisessa eli juttuun aiheesta, jota olimme ideoineet pitkään ja jonka joku toinen ehti nyt tehdä ensin – pahus! Loma on nyt tosiaan ohi.

Palvelumuotoilumme kannalta olennaista

Miksi edellä mainitut aiheet minua sitten kiinnostavat? People analytics on viimeisten vuosien aikana noussut ilmiöksi, josta mekin olemme pyrkineet saamaan osamme. Tiedostamme myös istuvamme suomalaisesta työelämästä paljon kertovan tietopankin päällä, kuitenkaan sitä vielä juurikaan hyödyntäen. Muun muassa edellä mainittu työkyvyttömyyden ennustaminen olisi juuri tätä tietopankkimme hyödyntämistä, josta vasta haaveilemme. Mahtavaa, että joku on vastaavaa jo tehnyt, tämä on tiedon hyödyntämistä parhaimmillaan.

Mike Westin kirjoitus koski business casea People analyticsin kehitystyöstä: miksi niin moni hanke jää tekemättä, miksi aihe ei kiinnosta tai kiinnostaa liiketoimintajohtoa, miten osoittaa tiedon arvo? Oman palvelumuotoilumme kannalta olennaisia kysymyksiä. CIO:n artikkelissa mentiin askel pidemmälle tiedon hyödyntämisessä, missä meilläkin on vielä askeleita otettavana niin sisäisesti kuin uusien palvelumahdollisuuksien saralla. Kesäloman jälkeen erityisen herättävänä lauseena artikkelista nousi RiskIQn chief data scientist Adam Huntin toteamus: "The amount of data you can grab, if you want, is immense, but if you're not doing anything with it, turning it into something interesting, what good is it? Data science is about giving that data a purpose". Niinpä, siellä se meidänkin tietopankki makaa hyödyttömänä.

Ei ongelmaa, ei business casea

Ilman ongelmaa ei ole business casea, toteaa West useasti artikkelissaan. Artikkelissa hän viittaa People analytics-projekteihin, joiden perusteleminen voi joskus olla hankalaa – tähän myös me olemme törmänneet. En ole ”huolissani” ongelmien puutteesta, vaan siitä, että tiedetäänkö ja löydetäänkö yrityksessä sen todelliset ongelmakohdat. West siteeraa GEn jo edesmennyttä toimitusjohtajaa Jack Welchiä, jonka mukaan organisaation todellisesta suorituskyvystä kertoo vain kolme mittaria asiakastyytyväisyys, henkilöstön sitoutuminen ja kassavirta. Business case alkaa muodostua, kun aletaan ymmärtää henkilöstön vaikutus näihin. 

Syksyn aikana Silta julkaisee päivitetyn tuotteen asiakkaidemme raportointi- ja analytiikkatarpeisiin. Kuten aikaisempi versio, tuotteemme toimii hyvänä ”starttiplatformina” sisältäen henkilöstötiedosta koostuvan tietovaraston, analytiikkaympäristön sekä muutaman valmiin raportin. Kokonaisuus toimii erinomaisena alustana myöhemmälle asiakaskohtaisten tarpeiden mukaiselle kehittämiselle ja ratkaisun laajentamiselle. Jos kuitenkin käy niin, että ratkaisuamme käytetään vain staattiseen HR-raportointiin ilman lukuihin sen suuremmin syventymättä, jää sen arvontuotto helposti pakkasen puolelle. Kun tuottamaamme tietoa hyödynnetään selvitettäessä esimerkiksi henkilöstön vaikutusta laskeneeseen asiakastyytyväisyyteen muun muassa poissaoloja tai vaihtuvuutta analysoimalla, alkaa business case muodostua. Vastaukset haasteisiin vaatinevat lisäselvitys- ja kehitystyötä, mutta joiden arvontuotto pyyhkii ratketessaan kustannuksilla lattioita.

Miten Sillassa autamme ja tuemme asiakkaitamme löytämään business casensa? Miten autamme asiakkaitamme löytämään tiedostaan tarkoituksen?

Lisää syksyn suunnitelmista

Kiitos Mike West ja Thor Olavsrud (CIO) inspiroivista artikkeleista, näillä pääsin taas vauhtiin.  Meidän maailmamme ei ole valmis, mutta en usko muidenkaan maailmojen olevan.  Asiakkaamme tulevat varmasti kuulemaan enemmän suunnitelmistamme syksyn kuluessa. Eikä tämä tähän analytiikkaan lopu. Onhan meillä myös Simo, GDPR-robotti, Tulorekisteri…

 

Mukavaa alkanutta syyskautta!

 

Laura_Poikkimaki_kuva

Laura Poikkimäki
Johtaja, Liiketoimintaratkaisut ja Laatu

laura.poikkimaki@silta.fi