12.03.20
| Blogi

Strategia erottelee yritykset menestyjiin ja häviäjiin

Sillan toimitusjohtaja Kati Paulin kertoo strategian luomistyöstä avoimesti ja peittelemättömästi kahdessa blogitekstissään. Mukana on paljon konkretiaa ja käytännön esimerkkejä strategiatyöstä. Kati kertoo ensin, miksi Silta ryhtyi uudistamaan strategiaansa. Seuraavaksi ilmestyvässä blogissa keskitytään strategian toteutukseen ja jalkauttamiseen.

Monelta yritykseltä strategia on hukassa. Tutkimusten mukaan kuitenkin ne yritykset, joiden strategia on huono, eivät menesty. Onnistunut strategia ja varsinkin sen jalkauttaminen erottaa jyvät akanoista ja menestyjät häviäjistä.

Strategia tarvitaan, jotta yrityksen työntekijöillä on pitkäjänteinen, yhteinen suunta. Sillassa uudessa strategiatyössä ei ollut tarkoitus laittaa kaikkea uusiksi. Pyörää ei missään nimessä kannata keksiä uudestaan.

Turha sitä oli kuitenkaan kierrellä ja kaarrella. Sillan vanha strategia oli jo kolme vuotta vanha. Siinä ajassa oli ehtinyt tapahtua jo paljon: niin markkinoiden odotukset kuin Silta olivat muuttuneet. Olimme menneet kolmessa vuodessa hienosti eteenpäin ja nyt oli aika ottaa seuraava askel.

Laaja henkilöstökysely paljasti ytimen

Viime vuoden marraskuussa lähetimme henkilöstöllemme laajan kyselyn. Avointa ja suoraa palautetta tuli 151 henkilöltä. Vastauksista tuli 350-sivuinen raportti.

Tämä raportti kertoi peittelemättömästi nykyhetken tilanteen. Arvostuksen puutteen tunne nousi vastauksista.

Tulos ei yllättänyt. Probleemaa on kuitenkin vaikeaa lähteä ratkomaan, sillä arvostus merkitsee meille jokaiselle eri asioita. Yhdelle arvostus näkyy palkkakuitissa, toiselle taas siinä, että häntä ei ole muistettu kehua tarpeeksi usein, kolmannelle arvostus näkyy merkityksellisyyden ja ratkottujen haasteiden kautta.

Useissa workshopeissa yritimme ymmärtää, missä olemme ja minne olemme menossa. Haimme workshopeissa erilaisia strategisia vaihtoehtoja, joista hallitus valitsi lopullisen linjauksen.

Strategia tunnetaan huonosti

Maarika Maury tutki Vaasan yliopistossa osana väitöstutkimustaan, miten yrityksissä pystytään kommunikoimaan strategia eri henkilöstöryhmille. Tulos oli yksiselitteinen: hyvin huonosti.

Yritysjohdosta, joka itse oli ollut strategiaa tekemässä, vain 13 prosenttia pystyi kertomaan strategian niin kuin se oli virallisesti määritelty. Keskijohdosta strategian pystyi kertomaan enää 8 prosenttia ja työntekijöistä vain 2 prosenttia.

Tutkimuksessa oli mukana 150 erikokoista ja useaa toimialaa edustavaa yritystä. Vastaajina oli lähes 10 000 työntekijää organisaatioiden kaikilta tasoilta varastojen työntekijöistä pörssiyhtiöiden toimitusjohtajiin.

Strategiaa tarvitaan, jotta yhteinen suunta olisi kaikille selvä. Jos suunta on epäselvä, se johtaa säntäilyyn ja tehottomuuteen. Ollaan jatkuvasti tulipalomoodissa.

Monesti strategiatyö menee pieleen heti alusta alkaen, jos johtoryhmä vetäytyy Lapin-mökille ja sen jälkeen tulee kertomaan ylätason höttöä powerpoint-show’lla. Tässä se nyt on, meidän strategia. Ei ole mikään ihme, että strategia ei toteudu, jos se ei näy mitenkään arjessa.

Huomasin myös meillä aluksi saman vastahakoisen asenteen strategiatyötä kohtaan, uskalsipa sen muutama sanoa jopa ääneen.

Virheistä opittu

Tärkeintä on osata viestiä strategiasta sen punainen lanka, ydin, joka kertoo, miten strategia näkyy jokaisen työntekijän jokapäiväisessä työssä. Jos emme ole osanneet viestiä olennaista, emme ole päässeet maaliin saakka.

Kun strategia on laadittu, on tärkeää seurata, että se toteutuu hankkeissa, joita strategian avulla lähdetään viemään eteenpäin.

Strategian jalkauttamista aiomme napakoittaa siten, että kaikki asiat ja toimenpiteet viestitään strategian kautta tai siihen sidottuna.  Esimerkki: kerromme henkilöstöllemme kuukausi-infossa ajankohtaiset asiat niin luvuista kuin tekemisistämme tärkeimpien must-win-battles- tai taisteluteemojen avulla – niin kuin meillä niitä kutsutaan.

Kati_Paulin

Kati Paulin, toimitusjohtaja

Lue blogin toinen osa täältä