Perinteiset yhteistyömallit eivät aina riitä, kun kumppanuus kasvaa ja muuttuu moniulotteisemmaksi. Yhtenä keinona Silta ja CGI ovat ratkaisseet tätä haastetta luomalla uudenlaisen toimintamallin yhteisten palkka-asiakkuuksien kehittämiseen - kanavamestarin roolin.
Syksyllä 2024 tehtävässä aloittanut kanavamestari Heli-Mari Ekmark-Saarela toimii uudenlaisessa roolissa osana organisaatioiden välistä yhteistyötä.
Kanavamestarin rooli on syntynyt tarpeesta saada yhteistyöhön uutta syvyyttä ja tehokkuutta. Kun kanavamestari toimii molempien organisaatioiden sisällä ja myös lähityössä molempien toimitiloissa, näkee roolissa kokonaisuuden aivan eri tavalla kuin ulkopuolelta tarkastellen.
Kriittinen silmä ja nopea toiminta Kanavamestarin valtteina
Kanavamestarin tontille kuuluu monta yhteistyön kehittämiseen liittyvää asiaa, kuten tukeminen myyntihankkeissa, projektien ja yhteisen operatiivisen toiminnan tukeminen yhdessä palvelupäällikön kanssa sekä sopimuksiin liittyvät selvitykset ja yleinen yhteistyön hallinnointi erityisesti CGI:n sisällä.
Fokusointi näihin tehtäviin antaa Kanavamestarille objektiivisen ja tarvittaessa myös kriittisen näkökulman kumppanuuteen. Ainutlaatuista roolissa on juuri se, että Kanavamestari katsoo asioita molempien osapuolten näkökulmasta ja tunnistaa molempien tekemisessä ne kehityskohdat, jotka saattaisivat jäädä muuten huomaamatta.
"Suurin etu on se, että pystyn toimimaan välittömästi ongelmien ilmetessä", Ekmark-Saarela sanoo. "Ei tarvitse odottaa virallisia kokouksia tai jäädä odottelemaan vastauksia pitkiin sähköpostiketjuihin – ratkaisut löytyvät reaaliajassa ja niitä on mahdollista edistää. Koen, että Kanavamestari on yhteistyön liima”, summaa Ekmark-Saarela roolin.
Sillan kumppanuuksista vastaava Riina Kosonen vahvistaa mallin tehokkuuden: "Parasta on ollut se, että asioihin päästään kiinni nopeasti. Asiat etenevät päivätasolla sen sijaan, että jäätäisiin odottamaan seuraavaa yhteistyötapaamista."
Mitattavia tuloksia ja uusia käytäntöjä
Kanavamestarin toiminnan tuloksia seurataan säännöllisesti yhteisesti sovituilla mittareilla. Kuluneen vuoden aikana yhteistyön kipukohtia on pystytty ratkaisemaan systemaattisesti, ja kokonaiskuva kumppanuudesta on kirkastunut merkittävästi.
"Olemme pystyneet luomaan uusia, toimivia yhteistyökäytäntöjä tavalla, joka ei olisi ollut mahdollista perinteisessä mallissa", Ekmark-Saarela toteaa. "Yhteinen kehittäminen on päässyt seuraavalle tasolle."
Tavoitteena pitkäjänteisen kumppanuuden jatkuva kehittäminen
Sillan ja CGI:n yhteistyö ulottuu jo vuosien taakse, ja sen aikana molemmat organisaatiot ovat oppineet tuntemaan toisensa vahvuudet. Kanavamestarin rooli syventää tätä entisestään.
" Olemme pyrkineet löytämään uusia tapoja tehdä yhteisestä palvelusta parempaa asiakkaillemme", Ekmark-Saarela kertoo. "Tämä onnistuu, kun kehitämme yhteisiä toimintamallejamme tehokkaammiksi."
Pitkäaikainen kumppanuus on luonut vahvan perustan yhteistyölle. Kun molemmat osapuolet tuntevat toisensa prosessit ja toimintatavat, uusien ratkaisujen kehittäminen on sekä nopeampaa että tuloksellisempaa.
"Kanavamestarin malli on osoitus siitä, kuinka sitoutuneessa kumppanuudessa uskalletaan kokeilla rohkeita uusia lähestymistapoja", Kosonen tiivistää. "Kun tavoitteena on parempi asiakaskokemus ja tehokkaammat toimintamallit, kanavamestari-mallilla ratkaisut syntyvät luonnostaan ja tämä näkyy myös asiakkaille."