03.05.2021
Uusiutuvan energian ratkaisuja tarjoava Siemens Gamesa solmi palkanlaskennan
ulkoistussopimuksen Sillan kanssa lokakuussa 2019. Sopimus oli määräaikainen, kolmen vuoden
pituinen.
Siemens Gamesan henkilöstöhallinto tunsi Sillan jo entuudestaan, eikä palkanlaskennan
kumppania tarvinnut edes kilpailuttaa.
– Silta oli ykkösvalinta heti alusta alkaen. Halusimme jatkaa palkanlaskennan ulkoistussopimusta Sillan kanssa. Silta tunsi entuudestaan Siemensin toimintaympäristön ja työehtosopimukset, kertoo Madeleine Svensson, joka oli aiemmin Siemensin Pohjoismaiden henkilöstöjohtaja, mutta toimii nykyisin HR-konsulttina Siemens Gamesalle.
Siemens Gamesa otti Sillan järjestelmän käyttöön lokakuun alussa 2019, valmisteluihin meni vain
pari kuukautta.
Svenssonin mukaan Siemens Gamesa hyötyi palkanlaskennan ulkoistuksesta Sillalle monella
tapaa.
– Palkkahallinto ei ole ydinliiketoimintaamme. Silta ammattitaitoisena palveluntarjoaja tuntee
palkanlaskennan yksityiskohtia myöten. He huolehtivat palkanlaskennan järjestelmistä ja niiden
päivityksistä sekä seuraavat huolella työlainsäädäntöä ja työehtosopimuksia. Luotettava kumppani
luo turvallisuuden tunteen.
Sillalla on hyvin soveltuva järjestelmä myös pienelle organisaatiolle.
– Kun aloitimme yhteistyön, meillä oli vain 25 työntekijää, mutta tiesimme, että kasvamme
yritysfuusion vuoksi. Nyt meitä on yhteensä 55 ihmistä.
– Meillä ei ollut käytössä hienostunutta palkanlaskennan järjestelmää, mutta onnistuimme silti hyvin. Molemmat osapuolet halusivat tehdä asiat mahdollisimman helposti ja niin suoraviivaisesti kuin mahdollista.
Huhtikuun alussa 2021 Siemens siirtyi käyttämään globaalia toimijaa. Yhteistyö kesti vain puolet
sovitusta ajasta.
– Tämä oli yhtiön sisäinen päätös, joka koski koko konsernia kaikkialla maailmassa, Svensson
painottaa.
Myös exit-vaiheessa, kun palkanlaskentaa siirrettiin uudelle toimijalle, siltalaiset toimivat
Svenssonin mukaan palveluhenkisten ammattilaisten tavoin.
– En tiedä, onko tämä suomalainen tapaa, mutta Silta on toiminut suoraviivaisesti ja nopeasti
verrattuna ruotsalaisiin yrityksiin. Arvostan suomalaista työskentelytapaa, Svensson kehuu.
Svensson kiittelee Sillan asiakaslähtöisyyttä.
– Olemme saaneet aina vastaukset nopeasti, eikä niitä ole tarvinnut odottaa kuukausikaupalla.
– Surullista jättää yhteistyö Sillan kanssa taakse, sillä olen oppinut luottamaan Sillan työntekijöihin,
Svensson päättää.
Puhelinvaihde:
020 759 5500
8,35 snt/puh + 16,69 snt/min
Laskutusosoite:
Silta Oy
00064 ADMINISTER
Verkkolaskutus:
Operaattoritunnus BAWCFI22
Verkkolaskuosoite 003701076365