Siemens Gamesan Madeleine Svensson arvostaa Sillan työskentelyä, joka on suoraviivaista ja nopeaa.
Uusiutuvan energian ratkaisuja tarjoava Siemens Gamesa solmi palkanlaskennan ulkoistussopimuksen Sillan kanssa lokakuussa 2019. Sopimus oli määräaikainen, kolmen vuoden pituinen.
Siemens Gamesan henkilöstöhallinto tunsi Sillan jo entuudestaan, eikä palkanlaskennan kumppania tarvinnut edes kilpailuttaa.
– Silta oli ykkösvalinta heti alusta alkaen. Halusimme jatkaa palkanlaskennan ulkoistussopimusta Sillan kanssa. Silta tunsi entuudestaan Siemensin toimintaympäristön ja työehtosopimukset, kertoo Madeleine Svensson, joka oli aiemmin Siemensin Pohjoismaiden henkilöstöjohtaja, mutta toimii nykyisin HR-konsulttina Siemens Gamesalle.
Siemens Gamesa otti Sillan järjestelmän käyttöön lokakuun alussa 2019, valmisteluihin meni vain pari kuukautta.
Monia hyötyjä ulkoistuksesta
Svenssonin mukaan Siemens Gamesa hyötyi palkanlaskennan ulkoistuksesta Sillalle monella tapaa.
– Palkkahallinto ei ole ydinliiketoimintaamme. Silta ammattitaitoisena palveluntarjoaja tuntee palkanlaskennan yksityiskohtia myöten. He huolehtivat palkanlaskennan järjestelmistä ja niiden päivityksistä sekä seuraavat huolella työlainsäädäntöä ja työehtosopimuksia. Luotettava kumppani luo turvallisuuden tunteen.
Sillalla on hyvin soveltuva järjestelmä myös pienelle organisaatiolle.
– Kun aloitimme yhteistyön, meillä oli vain 25 työntekijää, mutta tiesimme, että kasvamme yritysfuusion vuoksi. Nyt meitä on yhteensä 55 ihmistä. – Meillä ei ollut käytössä hienostunutta palkanlaskennan järjestelmää, mutta onnistuimme silti hyvin. Molemmat osapuolet halusivat tehdä asiat mahdollisimman helposti ja niin suoraviivaisesti kuin mahdollista. Huhtikuun alussa 2021 Siemens siirtyi käyttämään globaalia toimijaa. Yhteistyö kesti vain puolet sovitusta ajasta.
– Tämä oli yhtiön sisäinen päätös, joka koski koko konsernia kaikkialla maailmassa, Svensson painottaa.
Myös exit-vaiheessa, kun palkanlaskentaa siirrettiin uudelle toimijalle, siltalaiset toimivat Svenssonin mukaan palveluhenkisten ammattilaisten tavoin.
Kehuja suomalaisille
– En tiedä, onko tämä suomalainen tapaa, mutta Silta on toiminut suoraviivaisesti ja nopeasti verrattuna ruotsalaisiin yrityksiin. Arvostan suomalaista työskentelytapaa, Svensson kehuu.
Svensson kiittelee Sillan asiakaslähtöisyyttä.
– Olemme saaneet aina vastaukset nopeasti, eikä niitä ole tarvinnut odottaa kuukausikaupalla.
– Surullista jättää yhteistyö Sillan kanssa taakse, sillä olen oppinut luottamaan Sillan työntekijöihin, Svensson päättää.