Tiedätkö jo miten tulorekisteri vaikuttaa yrityksen arkeen? Me listasimme luettavaksesi tärkeimmät muutokset.

Takaisin

Tulorekisteriin valmistautuminen on alkanut suuressa osassa yrityksiä, ja monessa yrityksessä projekti alkaa viimeistään kesälomien jälkeen. Tulorekisteri herättää monia kysymyksiä, sillä vuoden 2019 alusta jäävät pois nykyiset vuosi-ilmoitukset kuin myös useat viranomaisilmoitukset.

Keräsimme listaksi tulorekisterin tuomia muutoksia yrityksen arkeen. Lue ja nappaa lista työpöydällesi muistitauluksi.

  1. Vuodesta 2018 tehdään kaikki ilmoitukset vielä vanhaan tapaan
  2. Viranomaistahojen tuloihin liittyvät lisätietopyynnöt vähenevät oleellisesti heidän ottaessaan tulorekisterin käyttöön
  3. Yrityksen nykyiset toimintatavat on käytävä läpi ja rytmitettävä yhteen tulorekisterin aikataulujen kanssa
  4. Kaikki ansaintatiedot on ilmoitettava reaaliaikaisesti ja oikein tulorekisteriin. Euromääräistä alarajaa ei ole, joten kaikki tiedot ilmoitetaan
  5. Tiedot on ilmoitettava tulorekisteriin viiden (5) kalenteripäivän kuluessa toteutuneesta maksusta
  6. Virheellisesti ilmoitetut tiedot on korjattava viipymättä oikein niille maksupäiville, joihin ne kohdentuvat. Jos korjaus kohdistuu useammalle maksupäivälle, virhe korjataan kaikille maksupäiville
  7. Toimintatapa palkkaennakkoihin liittyen muuttuu tulorekisterin myötä. Palkkaennakosta on tehtävä ns. lisäajo, koska ennakonpidätys ja sosiaalivakuutusmaksut maksetaan ennakon maksun yhteydessä ja ilmoitetaan tulorekisteriin
  8. Kelan ilmoitukset on mahdollista tehdä vuonna 2019 joko vanhalla tavalla tai vaihtoehtoisesti tulorekisteriä hyödyntäen. Vuoden 2020 alusta kaikki Kelan ilmoitukset tehdään tulorekisterin kautta

 Tunnistettuja haasteita tulorekisterin suhteen on havaittu esim. autoetutietojen kanssa. Sanktiot tulevat viranomaisten puolelta käyttöön vuoden 2020 alusta. Sanktio langetetaan, mikäli tulotietoja ei ilmoiteta annettujen ohjeiden mukaisesti tai niitä ei korjata tietyn aikarajan puitteissa. Syksyn 2018 aikana Silta seuraa tiivisti kansallisen tulorekisterihankkeen edistymistä, tiedottaa aktiivisesti tulorekisteristä sekä tekee monipuolista yhteistyötä niin viranomaisten kuin yhteistyökumppaneiden kanssa.

Tarvitsetko käytännön apua tulorekisteriin liittyen? Me osaamme ja tunnemme tulorekisterin kiemurat. Täytä yhteydenottolomake tai soita p. 020 759 5500.

 

Tiina Käpynen-Halla

Projektipäällikkö
Tiina Käpynen-Halla
tiina.kapynen-halla@silta.fi